Struckmann Studio
Den Digitale Sti
Ny Trelleborg Oplevelses -og Videnscenter
Digitalt design, Koncept design
Et interaktivt iOS app koncept, som har til formål at optimere og digitalisere brugerrejsen for den besøg-ende på Ny Trelleborg Oplevelses -og Videnscenter.
(2021)
Ny Trelleborg
Vikingeborgen Trelleborg i Slagelse er et spek-takulært monument, hvor natur og kultur går op i en højere enhed. Borgen er et symbol på samlingen af det danske rige og står centralt i Danmarks allermest værdi-fulde kulturarv og fælles historiske identitet.
Det er Ny Trelleborg projektets store ønske og vision, at den besøgende bydes en sanselig, au-tentisk og fængendeformidling af vikingetid, de
arkæologiske fund og kong Harald Blåtands
borg til gavn for uddannel-se og turisme.
En arkitektonisk inspiration
Det danske arkitektfirma 3XN har tegnet et forslag, som udgør et moderne bud på en ny hovedbygning, der sam-ler omgivelserne og museet med respekt for landskabet
og med det formål at skabe en bedre helvedsoplevelse på stedet. Forslaget er skabt i en æstetisk forståelse af vi-kingetidens forhold til naturen og med den samme sym-metri som ringborgen er kendt for.
DEN DIGITALE STI har anvendt dette forslag og dets principper, som kontekst og inspiration til de æstetiske designvalg. Forslaget anvendes, som en særlig anderken-delse af kvaliteten i den arkitektoniske nytænkning og modernisering af stedet.
a. Bygningens midte 'The Cut'
I frøperspektiv, 3XN ARCHITECTS
b. Bygningen fra fugleperspektiv,
3XN ARCHITECTS
c. Bygningens indre plantegning,
3XN ARCHITECTS
a.
c.
b.
Det funktionelle design / UX
Designforslaget udgør en digital vejleder, en sti, som den besøgende tilbagevendende kan inter-agere med og anvende i løbet af museumsbesøg-et. Mediet er en iOS App, som kan åbnes og tag-es i brug på en smartphone.
Denne app indehol-der grundlæggende tre funktioner og roller i sin interaktion med den be-søgende; Navigation, Audiovisuel formidling og Anbefaling.
Det visuelle design / UI
De visuelle elementer i designforslaget er blevet udarbejdet i et forsøg på at opstille kontraster i et æstetisk samvær. Særligt de umiddelbare kontraster såsom det forhistorisk vs. det moderne, det digitale vs. det naturlige, og på et mere grafisk plan, det symmetriske vs. det asymmetriske.
Den besøgende oplever to forskellige interfaces, afhængigt af hvor i brugerrejsen de befinder sig. Er app'en i sin navigerende rolle, vil dens interface være hvid og med et farveskema i naturlige farver, som afspejler landskabet og geografien. Når app'en er i sin formidlende rolle, vil dens interface være i sort og have et langt mere teknologisk udtryk, som en slags markering af en indtræden i den forhisto-riske fortælling, som formidles i et levende digitalt univers.
VISUELLE REFERENCER:
Renderinger og skitseringer af
3XN ARCHITECTS
Frames fra TV-serien, VIKINGS
PROJEKT UDARBEJDET i et samarbejde med NY TRELLEBORG og DET KONGELIGE AKADEMI